Otztal 03-2015

Skitury » Otztal 03-2015

Mapa etap 2

Mapa etap 1- kliknij na mapie, aby powiększyć
Kolorem niebieskim zaznaczono ślad zarejestrowany na GPS
Kolorem zielonym zaznaczono proponowane trasy alternatywne, naniesione ręcznie

Etap 2 - film z wejścia na szczyt Hochwilde ze schroniska Langtalerhütte 2450m

Dzień 3 Etap 2

Ze schroniska Langtalerhütte 2450m na fokach podchodzimy lodowcem Langteler Ferner na grań (3290m), po południowej stronie Annakogel. Robert i Paweł podchodzą na nartach na samą grań, ja decyduje się na zamianę nart na raki na ostatnie 50m. Na grani zostawiamy plecaki i narty, kontynuujemy w lewo, na szczyt Nördliche Hohe Wilde 3395m. Podejście z początku wydaje się prostę, kilkanaście metrów łatwego wspinania, ubezpieczonego ferratą, ale zaraz potem okazuje się, że do szczytu pozostaje jeszcze, co najmniej 200m przejścia po skałach i eksponowaną granią śnieżną. Wydawało się prosto, linę zostawiliśmy przy plecakach, tak, więc Paweł na ochotnika zszedł po nią na dół. Tomek po raz pierwszy wspinał się w eksponowanym terenie alpejskim, dlatego zdecydowaliśmy, że dalszy odcinek do szczytu pokonamy związani na lotnej asekuracji. Teraz już bez problemu weszliśmy na szczyt Nördliche Hohe Wilde 3395 m. Spotkaliśmy tam Niemców, którzy odradzili nam zjazd w lewo lodowcem Gurgelferner, ze względu na to, że zjazd kończy się on kanionem, którego dnem płynie potok. Zazwyczaj jest on wypełniony śniegiem z lawin, ale w tym sezonie lawin nie było i dziury wypełnione wodą trzeba omijać wspinając się po skałach. Przejście kanionu zajmuje w takich warunkach ze 2 godziny, potem jeszcze 220m podejścia do schroniska. Dodatkowo następnego dnia czekało nas przejście tego kanionu w odwrotnym kierunku. Robiło się późno, więc zdecydowaliśmy, że zjeżdżamy drogą podejścia, czyli lodowcem Langteler. Do schroniska Langtalerhütte 2450m docieramy przed 18:00.
Schronisko Langtalerhütte jest bardzo przestronne, jedzenie bardzo dobre, na śniadanie jest bufet, ale uwaga, żeby nie robić sobie kanapek na drogę. Można sobie zamówić „lunch paket” za €5. Z robieniem kanapek „na drogę” sprawa nie jest do końca oczywista (jak jest bufet, to się nic nie wynosi), gdyż w pozostałych schroniskach, jak się zapytaliśmy czy możemy sobie zrobić po kanapce, to nie było problemu.

Podejście: 1254m Zjazd: 1254m

Uwagi i opcje

Na szczyt Nördliche Hohe Wilde można dojść na 2 sposoby – lodowcem Langteler Ferner albo lodowcem Gurgler Ferner. Jeżeli decydujecie się na drugą opcje przez Gurgler Ferner, to trzeba pamiętać o przejsciu przez wąwóz na samym początku. Zdarza sie, że przejscie jest niedrożne, to znaczy, że dno wąwozu nie jest przesypane śniegiem i płynie tamtędy lodowaty potok, wtedy trzeba trawersować po ścianach, miejscami nawet z asekuracją. Sugeruje, zatem rozpoczynać rano od zjazdu 200m do wąwózu i podejście lodowcem Gurgler. Dodatkową zaletą tego rozwiązanie jest rozpoznanie terenu przed kolejnym etapem. Natomiast zjeżdżać z powrotem należy lodowcem Langteler. Wariant ten pozwoli na bezpieczne gospodarowanie czasem i zapobiegnie utknięciu w zapadających ciemnościach w wąwozie. Podchodząc lodowcem Gurgler, możemy zaliczyć dodatkowo szczyt Annakogel 3333m (150m podejścia z przełęczy Annajoch).

Ostatnie metry podejścia Langteler Ferner  na grań.
Ostatnie metry podejścia Langteler Ferner na grań.
Blisko grani i widoczny szczyt Nördliche Hohe Wilde 3395m
Tomasz na ostatnim zwrocie przed osiagnięciem grani
Tomasz tuż przed osiagnięciem grani
Nasza grupa na grani, przed wyjściem na szczyt Nördliche Hohe Wilde 3395m
Szczyt Nördliche Hohe Wilde 3395m
Wejście na szczyt Nördliche Hohe Wilde 3395m z lotną asekuracją.
Na szczycie Nördliche Hohe Wilde 3395m.
Widok ze szczytu Nördliche Hohe Wilde 3395m
Wspinaczka granią z lotną asekuracja na szczyt Nördliche Hohe Wilde 3395m
Tomasz na szczycie Nördliche Hohe Wilde 3395m
Asekuracja na grani szczytowej Nördliche Hohe Wilde 3395m
Na szczycie Nördliche Hohe Wilde 3395m - to ja.