Mięgusz 07-2013

Przebieg drogi Świerza

Przebieg drogi Świerza na pn-wsch. ścianie Mięgusza

3 wyciąg - trawers w prawo pod obrywem

W piątek 20 lipca 2013r wraz z moim partnerem wspinaczkowym Brunem, dotarliśmy pod wieczór do Schroniska nad Morskim Okiem. Miejsc w pokojach jak często o tej porze roku nie było, położyliśmy się spać na podłodze w werandzie schroniska. O 3 nad ranem wstaliśmy i o 4 rano byliśmy nad Czarnym Stawem, a około 5 rano rozpoczęliśmy wspinanie droga Świerza, biegnącą pn. wschodnią ścianą Mięguszowieckiego Szczytu Wielkiego. Pierwsze 2 wyciągi zrobiliśmy dość szybko, ja prowadziłem. Problemem był 3 wyciąg biegnący w lewo trawersem tuż pod obrywem. Prowadził Bruno, a wyglądało to tak, że musiał tam wbijać haki do asekuracji, trzymając się „krawądek” i mając za stopnie krawądki. Ja musiałem oczywiście te haki potem wybijać. Pod nogami oczywiście „lufa”. Ten 3 wyciąg zajął nam ponad 3 godziny, ale zrobiliśmy. Potem na szczyt jeszcze kilkanaście wyciągów, te w załupie najłatwiejsze (II-III).
Na szczycie stanęliśmy tuż przed 19:00. Zejście po południowej stronie, po drodze jeden długi zjazd (na całą długość 60m liny) już w świetle czołówek. Potem przeszliśmy „niebezpieczny trawers”, aby dojść do przełączki prowadzącej do Zachodu Janczewskiego. Nie byliśmy w świetle czołówek pewni dalszej drogi, więc zdecydowaliśmy się na biwak do 4 rano, aż się rozwidni. Było zimno, więc wykorzystaliśmy nasze folie NRC z apteczki. Po 4 rano ruszyliśmy dalej, próbując zjazdu przez przełączkę na dół. Jak zjechałem na dół (do Zachodu Janczewskiego, zorientowałem się że to nie był najlepszy pomysł, bo do W. Galerii Cytryńskiej pozostało jeszcze kilkaset metrów ewentualnego zjazdu. Postanowiłem wejść z powrotem. Poszliśmy dalej w kierunku Hinczowej Przełęczy, która była pełna śniegu, od brzegu do brzegu. Zdecydowaliśmy, że pójdziemy innym wariantem, obchodząc Cytrynę i zjeżdżając do Zadniej Galerii. Okazało się jednak, że zejście żlebem do Doliny Piarżystej wyglądało jeszcze gorzej, więc wróciliśmy do Hinczowej, decydując się na zjazd po śniegu. Musieliśmy zostawić tam 1 pętle i hak na drugiej długości liny. Na dole pod przełęczą spotkaliśmy paru „turystów”, którzy mieli zamiar pokonać ja do góry po śniego, nie mając żadnego sprzętu!. Od Hinczowej, przez Wielką, Mała Galerię Cytryńska i obchodząc Mnicha, już bez problemów dotarliśmy do „Moka”, po 36 godzinach akcji górskiej.

Morskie Oko z Bandziocha o świcie
Mięguszowiecki Szczyt Droga Świerza, widok z Bandziocha na ścianę pn-wsch.
Mięgusz Droga Świerza, ja na trzecim stanowisku, pod obrywem
Morskie Oko z 3 stanowiska - droga Świerza na Mięgusza
Bruno startuje do 3 wyciagu (najtrudniejszy) - w tle Rysy
Morskie Oko z i Czarny Staw z 4 stanowiska - droga Świerza na Mięgusza
Rysy i Wysoka z drogi Świerza na pn-wsch. ścianie Mięgusza
Widok z 5 stanowiska na drodze Świerza (Mięgusz) - w tle Czarny Staw, Niżne Rysy, Rysy, na drugim planie Lodowy Szczyt, Łomnica
Bruno wychodzi z załupy na filar pod kopuła szczytowa Miegusza
Bruno na filarze pod kopuła szczytowa Miegusza - na dole Morskie Oko
Bruno na filarze pod kopuła szczytowa Miegusza - w tle Dolina Rybiego Potoku, Miedziane, Wołoszyn
Widok z filara pod kopuła szczytowa Miegusza - Wielka Galeria Cybryńska, Mnich, Szpiglasowy Wierch i Przełęcz, Miedziane
Alt
Bruno na szczycie Mięguszowieckiego Szczytu Wielkiego - w tle Lodowy Szczyt i Łomnica
Widok na wschód z Mieguszowieckiego Szczytu Wielkiego - Rysy, Wysoka
Widok na pułudnie z Mięgusza - w dole Dolina Mieguszowiecka, po prawej Koprowy Szczyt
Alt
Widok na pd. wschód z Mięgusza - w dole Dolina Mieguszowiecka, po lewej Wysoka, Gerlach
Ta ja na szczycie Mięgusza (2438m), w tle Morskie Oko
Zachodzące słonce - widok na pd. zach. spod szczytu Mięgusza
Alt
Widok z Zachodu Janczewskiego - w dole Mnich, na lewo Szpiglasowa Przelęcz, w oddali Świnica i Kozi Wierch
Bruno w resztkach folii NRC po biwaku (4:00 rano) - w tle Wielki Hinczowy Staw i Dolina Mięguszowiecka
Zjazd Hinczową Przełęcza - Bruno przy stanowisku zjazdowym
Alt
Bruno ściąga linę po zjeździe z Hinczowej (było pełno śniegu)
Bruno i ja na Wielkiej Galerii Cybryńskiej- w tle Morskie Oko
Mnich z Małej Galerii Cubryńskiej
Alt
Mała Galeria Cybryńska, Zadni Mnich, Mnichowy Żleb, Wrota Chałubińskiego, Szpiglasowy Wierch i Przełęcz