Ortler 03-2014

Skitury » Ortler 03-2014

Mapa 2 etapu skitury: Sulden - Rifugio Casati (3269m) - Marteller Hutte 2610 m

Mapa 2 etapu skitury: Sulden - Rifugio Casati (3269m) - Marteller Hutte 2610 m - kliknij na mapie, aby powiększyć

Etap 2

Tuż przed 8:00 rozpoczęliśmy 700m zjazd ze schroniska Dusseldorfer Hutte do Sulden. Lodoszreń stwardniała na tyle, że przestała się łamać pod nartami, jak to miało miejsce poprzedniego dnia. Do granicy lasu zjechaliśmy dość szybko, bez problemów. W dolnym odcinku, zjazd prowadzi ścieżką wzdłuż potoku, przez las. Śnieg był zbrylony, głównie muldy. Przed 9:00 byliśmy w miasteczku i skibusem dostaliśmy się do dolnej stacji kolei linowej. Za €13 wyjechaliśmy do góry jedna z największych kabin kolei linowych na świecie – zabiera jednorazowo 440 osób. W połowie drogi na 2850m przesiadka, jak na Myślenickich Turniach. Wszyscy byliśmy głodni, więc najpierw zjechaliśmy z górnej stacji 50m w dół do schroniska Citta de Milano, z zamiarem zjedzenia śniadania. Niestety kuchnia była nieczynna, nie pozostało nic innego, tylko powrót do stacji kolei, aby w tamtejszej restauracji samoobsługowej zamówić jajka na „szpeku”. O 11:00 byliśmy już na podejściu lodowcem Suldenferner, w stronę szczytu Suldenspitze (3376m). Na końcu podejścia skręciliśmy w lewo na przełączkę 3240m, omijając Suldenspitze. Żeby dostać się do schroniska Casati, trzeba było zjechać trochę (bez zdejmowania fok) na prawo trawersem, a potem podejść do schroniska na wysokość 3262m. Schronisko niestety okazało się zamknięte (otwarte zostało 5 dni później), a włoskiej kawy nie napiliśmy się. Rezerwacje mieliśmy w schronisku Marteller Hutte i od razu rozpoczęliśmy zjazd. Z Casati do schr. Marteller można dostać się lodowcem Langenferner (bezpośredni zjazd w dół), a następnie podejść 250m. Druga możliwość, to z Casati podejść jeszcze 150m w górę lodowcem Zufallferner, w stronę Monte Cevedale i skręcić w lewo zjazdem na wschód. Wtedy nie już nie trzeba podchodzić do samego schroniska Marteller. My wybraliśmy pierwszą opcje. Po zjeździe lodowcem, znaleźliśmy się w prawie płaskiej dolinie, nad jeziorem Detriti. Po pokonaniu z rozpędu płaskiego odcinka i dalszego zjazdu, ponownie założyliśmy foki, aby podejść na lewo 250m do schroniska Marteller, na wysokość 2610m.
Samo schronisko bardzo przyjemne, prysznic €2.80 za około 3 min, ale jedzenie było bardzo dobre - 3 dania z dokładka.

Sulden, po zjeździe z Dusseldorfer Hutte (Mirek, Piotr i Tomek)
Tomek i Piotr przy górnej stacji kolejki w Sulden. Schrotterhorn (3376m) i przeł. Cedec (3238m)
Górna stacja kolejki w Sulden i schronisko Citta di Milano (2581m).
Górna stacja kolejki w Sulden i schronisko Citta di Milano (2581m). Sulden.
Gran Zebru (3581m) z podejścia na Suldenspitze 3376m
Podejscie na Suldenspitze (3376m)
Nasz zespól pod Suldenspitze (3376m)
Gran Zebru (3581m) z schroniska G. Casati
Tomek - lodowiec Zufallferner
Tomek (ja)- lodowiec Zufallferner, zjazd do Marteller Hutte
Schronisko Marteller Hutte (2610m) - Piotr i Mirek
Schronisko Marteller Hutte (2610m)