Gruzja 2017 - Kaukaz - rejon Zeskho i Tetnuldi

Dzień 11 - Atak szczytowy Tetnuldi 4554m

Z obozu wychodzimy o 4:30 i idziemy już znanym nam terenem i trasą: przechodzimy 1km płaskiego odcinka po lodowcu, przechodzimy szczelinę brzeżną, wspinamy się 70m ścianką. Od razu trawersujemy ponad skałami, aż do wystającej z dołu ostrogi i dokładnie w tym miejscu skręcamy w lewo do góry. Bez problemu ze szczelinami wychodzimy na płaski śnieżny grzbiet. Dalej już całkiem naturalnie i intuicyjnie idziemy w kierunku wielkiej poduszki. Przed ostatnim odcinkiem wspinaczki na poduszkę, musimy pokonać głęboką szczelinę, po bardzo mizernie wyglądającym mostku śnieżnym. Mostek wytrzymuje, a my wspinamy się na poduszkę i dalej na grań, którą osiągamy o godz. 8:30. Na grani odpoczywamy w promieniach porannego słońca.
Dalej, przez kolejną godzinę albo i dłużej, wspinamy się skalną granią. Trudności miejscami nie większe niż II, ale jak to w Kaukazie, jest krucho i zwały luźnych kamieni. Ze skał wychodzimy na śnieżno-lodową grań, z cienką i ostrą krawędzią, lekko przewieszoną na jej lewą stronę, za którą jest kilkusetmetrowa przepaść. Po prawej stronie mamy lodowe zbocze, które dalej opada już pod nachyleniem 50 stopni. Każdy upadek w tym miejscu zapewne zakończy się fatalnie. Warunki słabe, lód pokryty kilkucentymetrową warstwą topniejącego i obsuwającego się śniegu, Każdy krok musi być pewny i wyważony. Za każdym razem sprawdzam, czy raki dobrze „siadły”. Grań się podnosi do góry, konieczna dodatkowa asekuracja z czekana, który zaczepiam o lodowe ostrze grani, wkręcam śruby do lodu i zakładam przeloty. Po około 200m wychodzimy na skalną półkę. Jesteśmy na wysokości 4550m, do szczytu zostało jeszcze 300m przewyższenia. Niestety w tym miejscu Monika opada całkowicie z sił i źle się czuje. Odpoczywamy godzinę, ale sytuacja się nie poprawia. W trosce o zdrowie partnerki postanawiam wezwać pomoc. Czekamy jeszcze następne godziny, ale gdy dzień ma się ku końcowi i przychodzi mgła, mobilizuję Monikę na tyle, że rozpoczyna schodzenie, na wypadek, gdyby z powodu mgły lub ciemności helikopter z pomocą nie mógł przylecieć. W końcu, tuż przed zmrokiem helikopter ląduje na plateau poniżej poduszki, 2 ratowników wychodzi nam naprzeciw a trzeci pozostaje z ekwipunkiem na plateau, podczas gdy śmigłowiec odlatuje. Spotykamy się z nimi tuż po zejściu ze skalnej grani. Schodzimy z ratownikami do namiotu rozstawionego przez 3 ratownika na plateau. Dostajemy gorącą herbatę, pyszny gruziński chleb i ser. Noc spędzamy w namiocie razem z ratownikami, w 5 osób.

Uszba 4700m i Elbrus 5642m z drogi na Tetnuldi 4858m,
Idziemy na szczyt Tetnuldi, już na plateau, okolo 4000m. Monika.
Ten odcinak na poduszkę wydawał sie być natrudniejszy (szczeliny), ale wcale tak nie było.
Podejście na poduszkę, już po przejściu szczelin. Monika.
Elbrus 5642m widoczny z lodowca Kasebi, po drodze na Tetnuldi 4858m.
Uszba 4700m widoczna z lodowca Kasabi, z podejscie na Tetnuldi 4858m.
Północno-zach, zbocze Tetnuldi 4585m, lodowiec Kasebi, ośrodek narciarski Hatsvali, na dole Mestia, a u góry Uszba.
Juz na głównej grani Tetnuldi - zmęczona i osłabiona Monika.
Kończymy przejscie granią przez skały (2A), wysykość 4400m. Monika.
Zbocza opadające na wschód z południowo-zach. grani Tetnuldi 4858m. Widać szczyty: Katinau 4979m., Jangha 5059m., Shkhara 5068m. Ailama 4547m i Tsurungali 4250m
Dużo lodu, mało śniegu, trunde warunki na grani Tetnuldi. Wysokość 4450m
Widok z południowo-zach grani Tetnuldi na lodowiec Kasebi. W oddali Uszba i Elbrus.
Widok z południowo-zach grani Tetnuldi na szczyty Jangha 5059m i Shkara 5068m.
Wysyokość 4550m, do szczytu Tetnuldi 4858m pozostało tylko 300m. Niestety nie tym razem.
Wysokość 4550m - Monika czuje się słabo, musimy zawrócić.

Dzień 12 - Mestia i Mazeri

Zaraz po tym, jak robi się jasno, wcześnie rano przylatuje po nas wszystkich wojskowy helikopter. Po drodze helikopter ląduje po nasz namiot i rzeczy w obozie 2. Po kilkunastu minutach latu jesteśmy cali i zdrowi na płycie lotniska w Mestii. Podziękowanie dla Georgian Mountain Rescue.
Taksówką jedziemy do pensjonatu Roza’s Guesthouse, gdzie śniadanie i krótki odpoczynek stawiają nas na nogi. Nie chcemy marnować dnia, dlatego postanawiamy pojechać na wycieczkę do Mazeri. Taksówką dojeżdżamy do mostka przed rwącą rzeką. Po drodze podziwiamy południowy szczyt Uszby Idziemy szklakiem wzdłuż rzeki, mijamy posterunek pograniczników i kierujemy się do wodospadu. Przez moment widzimy północny szczyt Uszby. Do góry wodospadu nie wchodzimy, gdyż za mało mamy czasu i jesteśmy zbyt zmęczeni akcją na Tetnuldi. Po południu wracamy do Mestii i na kolację zamawiamy tradycyjne gruzińskie Ostri (wołowina) i Chaczupi z jajkiem, a do tego pyszne wino. Dzień 13 to ostatni dzień naszej wyprawy do Gruzji. O godz. 8:00 „marszrutką” jedziemy do Kutaisi, na lotnisko dojeżdżamy na 13:00. Samolot Wizzair do Londynu Luton startuje razem z nami na pokładzie o godz. 16:00. Jeszcze tu wrócimy…

Namiot rarowników na lodowcu Kasebi (4000m). Monika.
Gotowi, spakowani czekamy na transport. Lodowiec Kasebi, 4000m.
Śmigłowiec gruzińskiej straży granicznej.
Wszyscy cali i zdrowi w śmigłowcu gruzińskiej starży granicznej.
Lotnisko w Mestia z pokładu helikoptera.
Mestia, plyta lotniska. Wszyscy w komplecie.
Wycieczka do Mazeri. Monika.
Wodospady w Mazeri. Monika.
Wycieczka do Mazeri.
Kolacja w Mestii na zakończenie wyprawy. Monika.

Kontakt za nami

Monika Czerwińska,
monika_czerwinska89@wp.pl

Tomasz Bobrowski,
ul. Janusza Korczaka 16/1, 81-473 Gdynia, Poland
tel. +48 601 65 69 78
tk.bobrowski@mytrips.pl

Prosimy o "like" lub komentarz poniżej. Dziękujemy!

Na wszelkie pytania chętnie odpowiemy.