Gruzja 2017 - Kaukaz - rejon Zeskho i Tetnuldi

Dzień 5 i 6. Powrót do bazy Zeskho

Odpoczywamy prawie do południa, zwijamy obóz i rozpoczynamy schodzenie. Problematyczne staje się zejście 90m ściana. Teren niby jest łatwy, ale wszystko jest tam ruchome, jest duża kruszyzna. Decydujemy się na założenie zjazdu, ale jest problemem znalezienie miejsca do założenia stanowiska, w końcu udaje się mi znaleźć odpowiednią skałę, na której po oczyszczenie z ziemi i traw, w końcu „siada” pętla zjazdowa. Nasza lina ma 60m, więc robimy 2 zjazdy po 30m. Ze znalezieniem kolejnego stanowiska mamy jeszcze większy problem, musimy zejść jakieś 15m w dół, w kruchym terenie, gdzie znajdujemy odpowiednio ułożoną i stabilna skałę. Jeszcze tylko trzeba w skale wykuć rowek, żeby nam pętla zjazdowa się nie zsuwała. W końcu po godzinie jesteśmy u podstawy ścianki. Po odpoczynku idziemy dalej tą samą drogą, którą podchodziliśmy. Przy pokonaniu stromego trawiastego miejsca ponad masą śniegu, nauczeni już doświadczeniem, zakładamy raki, które bardzo dobrze trzymają w trawie. Korytem rzeki idziemy już w świetle czołówek. Miejsca, gdzie strumień należy przekroczyć i zmienić brzeg, pokazuje nam ślad zapisany na GPS. Zmęczeni, przed 22:00 docieramy do bazy Zeskho. Okazuje się, ze możemy przenocować w pokoju z pościelą, za 20 GEL od osoby. Chętnie korzystamy z tej opcji, bo nie chce się nam rozkładać namiotu.

Ranek jest dość chłodny, ale jak tylko słońce zaczyna się podnosić, robi się ciepło. Mamy kolejny piękny słoneczny dzień. Wieczorem zamówiłem ciepły prysznic, wołam dozorcę, aby uruchomił wodę. Pomieszczenie z prysznicami to duża, ciemna sala, bez kabin. Ściany i podłoga zarośnięte brudem, pod prysznic trzeba iść w skarpetkach, żeby nie chwycić jakiegoś paskudztwa. Po zjedzeniu śniadania pojawia się terenówka z naszym znajomym kierowcą. Wracamy do hoteliku w Tsanie.

Po drodze zatrzymujemy się w wiosce Zeskho. Mieszkają tam tylko 2 rodziny. Wchodzimy do jednego z domów. Oczywiście zaraz jesteśmy zaproszeni do stołu i szykowany jest poczęstunek: domowe wino, chleb i ser. Dom zamieszkuje gospodarz Figrant i jego syn. Żona gospodarza (a siostra naszego kierowcy), zginęła w wypadku – na stromym polu przygniótł ją traktor. Gospodarstwo otrzymuje dotacje z UE na hodowlę ziemniaka. Po godzinie opuszczamy gościnny gruziński dom w Zeskho i wracamy do Tsany. Resztę dnia odpoczywamy.

Byliśmy tam na tej górze. Marjanishvili 3555m , widok z obozu 2700m.
Zwijamy nasz obóz Marjanishvili ns 2700m. Tomek (to ja).
Zjazdami pokonujemy niebezpieczną 90m sciankę (kruszyzna!). Monika.
Zejście i zjazdy z tej pozornie łatwej scianki zajęło ponad 1h. Tam wszystko jest ruchome i zsuwa sie w dół.
Odpoczynek po zejściu z 90m kruchej ścianki . Monika.
Odpoczynek po zejściu z 90m kruchej ścianki . Tomek.
Powoli mamy dość przedzierania sie trawiastym zboczem, poprzecinanym żlebami, a najgorsze jeszcze przed nami. Monika.
To juz w dawnej poradzieckiej bazie alpiniistycznej Zeksho. Nasz skromny pokój za 20 GEL/os.
Widok z bazy Zeskho na Marjanishvili 3555m, ktory zbobyliśmy.
Widok z bazy Zeskho na grań Savi Utsnobi (Czarna Nieznajoma) 4114m - Tetri Utsnobi (Biała Nieznajoma) 4049m.
Postsowiecka baza alpinistyczna Zeskho (1800m).
Postsowiecka baza alpinistyczna Zeskho (1800m). U gory widać Tetri Ustnobi 4049m, Zeskho 3792m i Marjanishvili 3555m
Postsowiecka baza alpinistyczna Zeskho (1800m).  Tu mieszkalismy - Monika.
Postsowiecka baza alpinistyczna Zeskho (1800m). Tu mieszkalismy - Monika.
Postsowiecka baza alpinistyczna Zeskho (1800m).  Budynek łazienek z prysznicem.
Postsowiecka baza alpinistyczna Zeskho (1800m). Budynek łazienek z prysznicem.
Widok z wioski Zeskho na grań Savi Utsnobi (Czarna Nieznajoma) 4114m - Tetri Utsnobi (Biała Nieznajoma) 4049m. Dalej szczyt Zeskho 3792m
1 z 2 gospodarstwo rolnych we wiosce Zeskho. Szczyt Curungal i Savi Utsnobi (Czarna Nieznajoma) 4114m.
Gospodarz domu we wiosce Zeskho z Moniką. Niesamowita gościnność Gruzinów.
Wnętrze domu we wiosce Zeskho.
Energia elektryczna we wioesce Zeskho jest dostarczana głównie z paneli słonecznych. Szczyty Savi Utsnobi (Czarna Nieznajoma) 4114m - Tetri Utsnobi (Biała Nieznajoma) 4049m. Dalej szczyt Zeskho 3792m
Przed domem we wiosce Zeskho: syn gospodarza, Tomek, Monika i gospodarz.
Jedyna droga do Zeskho.
Tsana -tu jest nasza baza. Widać szczyt Shkhara 5203m.
Fast food przy wjeżdzie do Tsana - Monika.
Kolacja w naszej bazie w Tsana. Monika.

Dzień 7. Ailama, Ushguli i Mestia

Wcześnie rano, bo już o 6:00, wyjeżdżamy z Tsany, około 12km w kierunku doliny Koruldashi, która wyprowadza w kierunku szczytu Ailama, który zamierzamy zdobyć jako nasz główny cel wyprawy. Już z daleka widać, że połowa dolnej części lodowca, wyprowadzająca na plateau, gdzie na 3200m planowaliśmy założenie obozu, zniknęła, pozostawiając piargi i odkrytą skałę. Taki stan rzeczy w znacznym stopniu utrudniłby wejście lub wręcz uniemożliwił. Dodatkowym zagrożeniem są w takim wypadku spadające kamienie. Jeszcze gorsze warunki panują na 350m ścianie wyprowadzającej na grań, gdzie zamiast śniegu i lodu pozostała odkryta skała i luźne kamienie. Z powodu niesprzyjających warunków, zdecydowaliśmy o porzuceniu zamiaru wejścia na szczyt Ailama, a w zamian podjąć próbę wejścia na zapasowy cel – szczyt Tetnuldi 4858m.

Wracamy do pensjonatu w Tsanie, pakujemy resztę ekwipunku i organizujemy transport samochodem terenowym do Ushguli. Koszt duży jak na niedużą odległość, bo 200 GEL, ale stan tej gruntowej drogi jest tak zły, że podróż trwa ponad 3h. Najpierw wjeżdżamy z prędkością piechura na przełęcz Zagoro 2623m, aby potem zjechać do historycznej wioski Ushguli. Już z góry można zobaczyć charakterystyczne wieże obronne z XII wieku. Ushguli znajduje się na liście zabytków światowego dziedzictwa UNESCO.
Ushguli zamieszkuje około 70 rodzin (200 mieszkańców), ale przyjeżdża tu bardzo dużo turystów, stąd też duża tu ilość restauracji i pensjonatów. Około godziny zajmuje nam zjedzenie lunchu i krótkie zwiedzanie wioski, gdzie najbardziej charakterystycznym elementem są oczywiście wieże z XII wieku. Dalszą podroż około 45km kontynuujemy już regularną „marszrutką” za 30 GEL. Stan drogi jest tu zdecydowanie lepszy, a ostatni 10 km odcinek przed Mestią, to asfaltowa szosa.
W Mestii bierzemy taksówkę i jedziemy na lotnisko, do biura straży granicznej załatwić pozwolenie na Tetnuldi. Dokument otrzymujemy od ręki i tą sama taksówką jedziemy do pensjonatu Roza’s Guesthouse, który możemy polecić (20 GEL od osoby za noc).

Wejście do doliny wyprowadzającej na Ailama 4547m. Monika i Tomek.
Ruiny po radzieckiej bazie alpinistycznej Ailama.
Bulder tuż przy dawnej radzieckiej bazie alpinistycznej Ailama.
Monika z nasza gospodynia w Tsana.
Monika i Tomek. Szczyty: Shkhara 5203m, Wakhushti 3331m i Naumkuani 4233m
Widok z Koruldashi na Wakhushti 3395m, Nuam Kuam 4233m, lodowiec Koruldashi, Ailama 4547m i Curungal 3018m
Koruldashi - źródło gazowanej wody mineralnej. Monika.
To co pozostało po lodowcu Koruldashi na Ailama 4547m.
Górna plateau lodowca Koruldashi 3200m. Brak śniegu w kuluarach wyprowadzających na Żandarma.
Podejscie lodowcem Koruldashi.
Podejscie doliną Koruldashi pod lodowiec.
Widok z Koruldashi na  lodowiec Koruldashi, Ailama 4547m i Curungal 3018m
Widok z Koruldashi na lodowiec Koruldashi, Ailama 4547m i Curungal 3018m
Zbocza Ailama z przełęczy Zagaro  2623m
Zbocza Ailama z przełęczy Zagaro 2623m
Monika w Ushguli
Charakterystyczne wieże w Ushguli.
Ushguli i masyw Shkhary. Monika.
Ushguli i wieże z XIw. Monika.
Widok na Uszbę z drogi  z Ushguli do Mestii. Monika.
Widok na Uszbę z drogi z Ushguli do Mestii. Monika.